Det spilles parturnering, og i dette spillet gjelder det å få med seg flere sjanser til et overstikk:
|  10 3  9 2  K D 9 6  kn 8 7 5 4 | | |  | | |  6  E D kn 10 6 3  E 8 4  E K 9 | |
| Vest | Nord | Øst | Syd | | pass | pass | 1 hj | 1 sp | dbl | 2 sp | 4 hj | pass | pass | pass | |
Vest spiller ut spar konge, og fortsetter med spar dame. Hvordan planlegger du spillet?
Først må hjerterfargen testes, det kan jo hende at kongen sitter i kutt. Inn på bordet på ruter konge, og hjerter 9 seiler rundt til kongen i vest. Vest fortsetter i hjerter, og når siste trumfen trekkes, viser det seg at Vest hadde 3-korts hjerter. Hva nå?
Hvis ruteren sitter 3-3 har du resten. Det har du også om kløveren løser seg uten taper. Kløverfargen kan løses på to forskjellige måter, enten ved å ta for ess-konge og håpe at damen faller, eller ved å spille på at det sitter 10x i vest, og dra knekten fra bordet. Men du har ingen spesielle indikasjoner på det ene eller det andre. Det går faktisk an å kombinere de to mulighetene, og samtidig få med seg sjansen til et overstikk når verken kløverdamen detter eller ruteren sitter 3-3, hvis samme motspiller har både kløver dame og 4-korts ruter. Og når Vest har vist fem eller seks spar, og 3-korts hjerter, er det ikke usannsynlig at Øst har holdet i begge minorfargene.
Prøv først kløveren. Den sitter 3-2, men ingen dame faller. Du har nå tenkt å spille på ruteren 3-3, men trekk først trumfen til bunns, og se hva som skjer. Siden det bare er kløver dame igjen ute, er kløver 9 på hånden like stor som kløver knekt i bordet, så alle kløverene i bordet kan sakes. I sluttposisjonen ser det slik ut:
|  -  -  K D 9  kn | |  -  -  kn 3  3 2 |  |  -  -  10 7 5  D | |  -  6  E 8  9 | |
Når siste hjerteren spilles fra hånden saker du kløver knekt i bordet, og Vest er hjelpeløs. Han kan ikke holde både kløveren og ruteren, og kan like gjerne pakke sammen kortene.
Hele spillet:
|  10 3  9 2  K D 9 6  kn 8 7 5 4 | |  K D 8 7 4 2  K 5 4  kn 3  3 2 |  |  E kn 9 5  8 7  10 7 5 2  D 10 6 | |  6  E D kn 10 6 3  E 8 4  E K 9 | |
Har du sett et godt spill? Send inn spillet enkelt ved å bruke BINs spillmal.
Eventuelt kan du sende en mail med spillet og en kort beskrivelse til marianne@bin.no |